Чого очікувати від нововведень щодо перевезення великогабаритним транспортом
Законопроєкти 3742 та 3743 стосуються посилення контролю за переміщення великовагових і великогабаритних транспортних засобів, а також посилення відповідальності за порушення законодавства щодо габаритно-вагового контролю.
Що передбачають ці законопроєкти, які норми змінюються, видаляються або додаються, як вплине їх запровадження на роботу сільськогосподарських виробників в ексклюзивному інтерв’ю розповідає заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури Володимир Крейденко.
– Пане Володимире, розкажіть про основні положення закладені у законопроєктах 3742 та 3743?
– По-перше, слід зазначити, що значна кількість вантажів в Україні перевозиться автомобільними дорогами. Беручи до уваги низьку загальну якість наших доріг, існує потреба у запровадженні більш жорстких заходів контролю за переміщенням великовагової та великогабаритної техніки. Першочергово, це стосується великовантажного транспорту, який у разі перевищення вагових норм, спричиняє пошкодження та руйнування доріг.
Попри важливість багатьох норм, передбачених законопроєктами 3742 та 3743, деякі з них є дещо суперечливими. А якщо брати до уваги, що серед усіх вантажів, які транспортуються автомобільними дорогами, на другому місці за обсягами є сільськогосподарські вантажі, то це в основному відчують на собі сільськогоподарські виробники.
– Чи можете пояснити більш детально, які саме суперечливі норми присутні у проєктах законів?
– Особлива увага у законопроєкті 3742 приділяється товаро-транспортній накладній, на підставі якої здійснюється переміщення того чи іншого вантажу. Виключенням є лише фізичні особи. Їм дозволяється перевезення власної продукції без накладних. Однак, юридичним особам, які також здійснюють перевезення своєї власної продукції за свій кошт таких преференцій не передбачається. Така ситуація може створити нерівні умови для учасників вантажних перевезень.
– Чи є якісь особливі вимоги до товаро-транспортної накладної?
– Так, звісно. Вантажовідправники зобов’язані внести до неї відомості про відправника, перевізника, одержувача вантажу, а також детальну інформацію про транспортний засіб, про масу та габарити вантажу. І якщо під час здійснення габаритно-вагового контролю буде виявлено невідповідність з відомостями, зазначеними в накладній, то саме до вантажовідправника застосовується штраф у розмірі 34 тис гривень (такий штраф і відповідальність передбачені законопроєктом 3743). А тепер уявіть на хвилиночку: в полі з комбайна вантажиться автомобіль і транспортується до складів як мінімум за 20, а то й до 70 км. Як може вантажовідправник зважити цю продукцію в полі? Крім того не усі вантажовідправники мають техніку для зважування і в місцях відправки вантажу. І в такому випадку усі вони будуть змушені платити величезні штрафи. До того ж, є вірогідність, що водій може довантажити автомобіль, що також не враховується у зазначених законопроєктах.
– А як здійснюватиметься держконтроль за перевезеннями вантажів транспортними засобами територією України та які штрафні санкції і за що саме передбачаються?
– Для контролю створюється державний електронний реєстр товарно-транспортних накладних. Тут все достатньо просто. Що стосується штрафів – трошки складніше.
За перевезення вантажу без документів або ненадання таких документів для перевірки – 17 тис грн. За перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм до 2% включно (за відсутності дозволу) – 1700 грн, від 2% до 5% включно – 5100 грн, від 5% до 10% включно – 8500 грн, понад 10%, але не більше 20% – 17000 грн, понад 30% – 51000 грн. Крім того, законопроєктом 3743 передбачено, що якщо під час габаритно-вагового контролю буде зафіксовано перевищення вагових чи габаритних норм, і ці дані не будуть відповідати тим, що зазначені у накладній, тоді вантажовідправник заплатить штраф за неправдиві відомості (34000 грн.) і штраф за перевантаження (від 1 700 грн. до 51 000 грн.).
– Тобто фактично за одне порушення фермер заплатить двічі?
– Так. До того ж, законопроєктом передбачається обов’язкове страхування вантажовідправником відповідальності на випадок настання негативних наслідків перевезення вантажів. Ухвалення такої норми збільшить витрати на транспортування вантажів, що призведе до здорожчання собівартості продукції, яка транспортується. За це, в кінцевому результаті, заплатить кінцевий споживач продукції. Тому запровадження такого механізму, на мою думку, є недоречним.
– Чи є нововведення у роботі Укртрансбезпеки?
– Законопроєктом встановлюється, що Укртрансбезпека, з-поміж інших функцій, здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів в спеціальних пересувних чи стаціонарних зонах габаритно-вагового контролю, вимоги до облаштування та технічного оснащення яких затверджуються Мінінфраструктури, а також у судовому порядку стягує плату за проїзд транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.
Також працівникам Уктрансбезпеки під час рейдових перевірок додається нова функція – супроводу транспортного засобу, що має ознаки порушення габаритно-вагових норм до найближчого місця зважування в межах 50 км. Водночас, законопроєктом не визначено в якому порядку здійснюватиметься такий супровід і в яких напрямках. Адже працівники Укртрансбезпеки можуть спрямувати транспортний засіб у напрямку зовсім відмінному від його основного маршруту, що потягне за собою додаткові витрати на транспортування вантажу. Тобто у такому випадку, на мою думку, слід передбачити, що порядок здійснення такого супроводу обов’язково має бути затверджений на рівні Кабінету Міністрів України, а супровід до місця найближчого зважування має здійснюватися без відхилення від маршруту слідування.
Щодо самої процедури габаритно-вагового контролю, то тут слід передбачити норму, яка посилює відповідальність посадової особи, яка здійснювала таке зважування. Тобто за результатами контрольного зважування має бути виданий відповідний документ, в якому міститиметься інформація про таке зважування (відомості про назву та номер вагів, дату зважування та інформацію про посадову особу, яка здійснювала габаритно-ваговий контроль).
– Що можете додати в контексті загальнодержавного значення запропонованих законопроєктів?
– Зрозуміло, що в контексті національної програми «Велике будівництво», ініційованої Президентом України Володимиром Зеленським, необхідно вживати заходів для збереження та покращення дорожнього полотна, тому доцільніше спрямувати усі кошти від штрафів за порушення Закону про автомобільний транспорт та плату за проїзд великовагової та великогабаритної техніки в державний дорожній фонд (а не лише 50% від штрафів за перегрузи та плату за проїзд великовагової та великогабаритної техніки як передбачено законопроєктом).
Крім того, вважаю, що слід також передбачити перехідний період щодо введення норм закону за порушення у сфері габаритно-вагового контролю.